Patti Smitht egyetlen jelzővel illetni majdnem lehetetlen. Könnyűzene-történeti ikon, a poptörténelem egyik legfontosabb női előadója, aki olyan együttesekre gyakorolt hatást, mint az R.E.M., PJ Harvey, Florence Welch vagy éppen a Cat Power.
Nemcsak zenetörténeti kontextusban megkerülhetetlen a hatása, Patti ugyanis sokkal több mint egyszerű rocksztár: író, költő, előadóművész, képzőművész, aki nem fél szót emelni a társadalmi igazságtalanságok és problémák láttán sem. Talán az egyetlen kifejezés, ami valamelyest megközelítheti a Patti Smith-jelenséget, az a legenda.
Amikor majdnem ötven évvel ezelőtt megjelent Horses című debütáló albuma, amelyet idén beválasztottak a Grammy Hall Of Fame-be, örökre megváltozott a New York-i punkrockszcéna.
A Horses már azelőtt a punk királynőjévé tette, hogy ez az irányzat igazán létezni kezdett volna
– írta róla anno a Rolling Stone. Az album jelentőségéről szólva számos kritikus kiemeli, ahogy Smith a műfaj addigi alapvetésének számító háromperces és háromakkordos hozzáállást hátrahagyva, az akár önálló versként is helytálló dalszövegeket zsigeri, sehol sem tanítható tehetséggel ötvözi a már-már minimalistán egyszerű hangszereléssel. Ez persze egyáltalán nem meglepő annak, aki kicsit is ismeri Smith munkásságát, hisz a debütáló korong megjelenése előtt már többszörösen publikált költőnő volt, és azóta is számtalan kötete jelent meg. Több interjúban is utalt rá, mekkora hatással volt az életére Arthur Rimbaud költészete, akinek gyerekkori otthonát egyébként pár évvel ezelőtt meg is vásárolta Franciaországban.
Patti Smith megmutatta, mennyi rock and roll van a költészetben, és mennyi költészet van a rock and rollban. Patti Smith egy Rimbaud, Marshall erősítővel
– mondta XVI. Károly Gusztáv svéd király, amikor 2011 augusztusában átadta neki a svéd Polar Zenei Díjat. Ennél jobb ajánlót pedig keresve sem találnánk október 13-i fellépéséhez.
Az első Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál teljes programja a következő linken érhető el.