Rossz emlékeket idéz a PS5 megújult hűtése

Vágólapra másolva!
Egy konzol életciklusa folyamán a gyártók folyamatosan igyekeznek csökkenteni a költségeket, így a tapasztalatok alapján az újabb és újabb (a vásárlók számára sokszor láthatatlan változásokat eredményező) kiadásokkal ott spórolnak, ahol csak tudnak. Persze, volt már olyan konzol, ami eleve vállalhatatlan állapotban jelent meg, és volt olyan is, ahol később csökkent érezhetően a minőség. Most a PS5-nél derült ki, hogy a napokban piacra kerülő frissített modellnél is spórolásba kezdett a Sony.
Vágólapra másolva!

Igen, a PlayStation 5 hűtéséből ezek szerint némileg visszavettek, de ezt valószínűleg a gyártó nem érezte különösebb problémának. Ráadásul ez leginkább annak a jele, hogy a rajtkor megjelenő konzolt inkább túltervezték, és most már a gyakorlati tapasztalatok alapján látják, hogy hol lehet vágni a költségeken.

Ez pedig még mindig sokkal jobb, mint amikor a megjelenéskor egy alultervezett konzolt kapunk, ami tele van problémával. Márpedig ilyenre akadt példa, nem is olyan régen, egészen konkrétan az Xbox 360 esetében, ami sok-sok millió vásárlónak okozott fejfájást.

Piros körök

Az Xbox 360 eleve egy viszonylag rohamléptekben összerakott konzol volt, azonban ezt még nehezítette az is, hogy az addig használt forrasztások helyett a teljes iparnak át kellett térni ólommentes forrasztásokra. Mivel emellé az Xbox 360 hűtését némileg alulkalkulálták a mérnökök, a végeredmény az lett, hogy a konzol központi processzora egyszerűen leolvadt az alaplapról, és jelentkezett a rettegett "Red Ring of Death", vagyis amikor a gép a bekapcsoló gombot körülölelő piros ledekkel jelezte, hogy eltávozott az örök vadászmezőkre.

Forrás: Wikipedia

Ez egy jó példa arra, amikor egy konzol kétséges állapotban jelenik meg, azonban később javítanak rajta. Ahogy fejlődött a processzorok gyártástechnológiája, úgy termelt egyre kevesebb hőt az Xbox 360, a Microsoft pedig folyamatosan ehhez igazította a hűtést is. Így végső soron a gép egyre kisebb és halkabb lett, meg persze kevesebbet fogyasztott. Ez persze nem nagyon vigasztalja azokat a vásárlókat, akiket az eredeti probléma érintett, bár a Microsoft a helyzet súlyosságát látva kiterjesztette a garanciát is.

Egyre kevesebb funkció

Ennél egy kicsivel jobban járt a PlayStation 3, már ami a megbízhatóságot illeti, habár pont az ólommentes forrasztás miatt az is hajlamos volt hasonló problémákat produkálni, mint az Xbox 360, csak mivel a Sony jobban megoldotta a hűtést, ez ritkábban jelentkezett. Persze, mint minden konzol, a PlayStation 3 is sokat változott élete során, így a gyártástechnológia fejlődésével itt is elég volt egyre kevesebb hűtés, így maga a gép is egyre kisebb lehetett.

A PS3 Slim még jól nézett ki, és a minősége is rendben volt. Az utána érkező Super Slimnél viszont alaposan leadtak ebből. Forrás: Wikimedia

Emellett azonban a PlayStation 3 kevesebb is lett menet közben. Míg a megjelenéskor beleépítették lényegében az első PlayStation 2 teljes hardverét, ezzel garantálva a teljes visszafelé kompatibilitást az előző generációval, addig ezen később csorbítottak, és már csak egy részben szoftveres megoldást használtak. Ezen kívül az eredeti PS3-ra lehetett telepíteni Linux operációs rendszert, és így gyakorlatilag PC-ként lehetett használni, azonban később ezt a lehetőséget is törölték.

Csökkenő minőségérzet

Érdekes, hogy míg a rosszul induló Xbox 360 az idő előrehaladtával valahogy egyre jobbnak érződött, addig a PS3 esetében ez nem volt igaz. Az első, simán csak Slim néven futó revízió ugyan még meglehetősen minőségi volt, azonban az ezt követő Super Slim már viszonylag gyenge minőségű és ránézésre sem kellemes műanyagokból épült fel, egy olyan Blu-ray lejátszóval, amit kézzel kellett a helyére hajtani, szemben a korábbi változatok lemez-becsúztatós megoldásával szemben.

A Joy-Con kontrollerek karjai hajlamosak "maguktól működni". Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi

De akadnak bőven olyan konzolok is, ahol a minőségérzet nem az évek alatt elkövetett költségcsökkentés következménye, hanem már eleve így került piacra a gép. Ilyen például a Nintendo Switch, amit kézbe fogva alaposan megérinti az embert a legrosszabb kínai műanyag látványa és érzése, ami mellé olyan hibák társultak, mint hogy a tévéhez használatos dokkoló megkarcolta a konzol képernyőjét, és hogy a kontrollerek analóg karjai elég hamar elkezdtek "maguktól működni", vagyis mindenféle beavatkozás nélkül is húztak valamerre a játékban.

Az előző generáció egész jó volt, és egyelőre a mostani is az

Talán ezekből tanulva, de az előző generációban a Microsoft és a Sony is kitett magáért, sem a PS4-ről, sem pedig az Xbox One-ról nem lehetett horrorsztorikat hallani. Persze, kisebb gondok azért akadtak: a PS4 és a PS4 Pro korai modelljei is tudtak elképesztően hangosak lenni, amikor egy-egy megterhelőbb játék miatt felpörögtek a gépek hűtései, de úgy tűnik, hogy hosszú távon mégiscsak bírták a strapát. Ezzel szemben az Xbox One meglehetősen méretesre sikerült (sokan csúfolták is miatta), de csendesen is megbízhatóan működött.

Az új konzolok egyelőre jól teljesítenek, csendesek és megbízhatóak. Forrás: Sony

És egyelőre úgy tűnik, hogy a két új generációs konzol, a PS5 és az Xbox Series X (vagy Series S) is megbízható lesz. Nagyon úgy látszik, hogy a hűtését mindkettőnek alaposan átgondoltak és túltervezték, sőt, a Sony egészen odáig elment, hogy egy nagy szériában gyártott elektronikai termék esetében először alkalmaznak folyékony fémes hővezető pasztát a processzor és a hűtőbordák között. Talán pont ezért lehetséges, hogy most egy modellfrissítéssel még vágni is tudtak a hűtőkapacitáson.