Baltimore-ban megkezdték a Francis Scott Key híd romjainak kiemelését, hogy megtisztítsák az utat az uszályok és vontatóhajók számára a konténerhajóhoz.
Ez az első lépés az Egyesült Államok 11. legnagyobb kikötőjének megnyitásához vezető úton.
Az acélhíd kedden omlott össze, hat útmunkás halálát okozva, akik közül eddig kettőnek a holttestét találták meg. A híd a Patapsco folyóba zuhant, elzárva a kikötőbe vezető csatornát.
Wes Moore, Maryland kormányzója sajtótájékoztatóján elmondta, hogy
a hídnak a baleset helyszínétől északra lévő részét darabokra vágják, a már ott lévő darukkal uszályokra emelik és elszállítják.
„Ez idővel lehetővé teszi, hogy megnyissuk az ideiglenesen lezárt csatornát, így több hajó érkezhet a helyszínre” – idézte a Reuters a kormányzót.
Moore nem tudta megmondani, hogy meddig tart majd a munka. „Nem órákról beszélünk, nem is napokról, de amint befejezzük ezt a szakaszt, több uszályt irányíthatunk a helyszínre, hogy felgyorsítsuk a folyamatot” – közölte.
Egyelőre meg sem próbálják elmozdítani a hídnak azt a részét, amely a szingapúri zászló alatt hajózó Dali konténerhajóra omlott. A kormányzó szerint egyelőre nem lehet megmondani, mikor vontathatják el a hajót, de annyit már tudnak, hogy
a Dali megsérült ugyan, de a hajótest „ép”.
A másik négy eltűnt útmunkás holtteste utáni kutatást felfüggesztették, mert a búvárok számára túlságosan veszélyes a romok közötti munka, tette hozzá. A híd roncsait el kell szállítani, mielőtt elvontathatják a Dalit.
Szombaton egy 160 tonnás darabot emeltek egy uszályra. A helyszínen van egy nagyobb, ezertonnás daru is.
A szövetségi kormány rendkívül gyorsan, már csütörtökön 60 millió dollárt ítélt meg első körben sürgősségi támogatásként Marylandnek a törmelékek eltakarítására és a Key Bridge újjáépítésének megkezdésére.
Joe Biden elnök ígéretet tett arra, hogy a szövetségi kormány fedezi a törmelék eltávolításának és a híd újjáépítésének minden költségét.
Logisztikai szakértők szerint más keleti parti kikötők képesek átvenni a konténerforgalmat, és közgazdászok is egyetértenek abban, hogy a kikötő kiesésének nem lesz jelentős makrogazdasági hatása.
Súlyosan érinti viszont azt a mintegy 15 000 embert, akinek a munkája a kikötő napi működéséhez kapcsolódik, valamint sok kisvállalkozót. Utóbbiak kétmillió dollárig terjedő, alacsony kamatozású és hosszú távú sürgősségi kölcsönt igényelhetnek az év végéig - írja a Világgazdaság.