A napokban robbantotta ki a baloldali Népszava a botrányt, hogy miközben a baloldal és Karácsony Gergely a vendégmunkások rémével fenyeget, a BKV legnagyobb szolgáltatója, az ArrivaBus Kft. már képezi a fővárosba az indonéziai és Fülöp-szigeteki buszsofőröket.
„Novembertől indonéz és Fülöp-szigeteki buszsofőrök is munkába állhatnak az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett járatokon Budapesten. A külföldi járművezetőket nem a magyar busztársaság alkalmazná, hanem az a munkaerő-kölcsönző cég, amely csoportosan toboroz és vesz fel buszsofőröket magyarországi foglalkoztatáshoz. A járművezetők lakhatásáról és étkeztetéséről is a közvetítő cég gondoskodik. Már folyik a munkavállalók képzése, az Arriva angolul beszélő diszpécsereket is felvesz – hangzott el a BKV múlt heti igazgatósági ülésén" – írja a baloldali lap.
A Metropol összefoglalója szerint az ArrivaBus a budapesti buszok egyharmadát, mintegy 450 buszt üzemeltet. A cég vezetője megerősítette, hogy
az ázsiai sofőrök alkalmazása a fővárosi sofőrhiány enyhítésének része, és ez szerves része a cég toborzóstratégiájának.
De felmerülnek kérdések arról, hogy a sofőrök itt szereznek-e jogosítványt, vagy honosítják-e a meglévő járművezetői engedélyüket. Emellett fontos megoldandó kérdés, hogy az ázsiai sofőrök hogyan kommunikálnak a forgalomirányítókkal és az utasokkal, különösen az első ajtós felszállás esetén – vagy ha helyzet van. Nem veszélyes ez?
Az ArrivaBus tavaly két fővárosi tendert nyert meg, amelynek eredményeként hosszú időn át fogja ellátni a budapesti közforgalmú autóbuszvonalakat.
A cég már jelenleg is alkalmaz külföldi buszvezetőket, egészen pontosan a sofőrállomány 5 százaléka most is külföldi.
Az indonéz munkavállalók esetében még az is probléma lehet, hogy ők a hazájukban a baloldali menetirány szerinti közlekedésben szocializálódtak, jobboldali kormányzású gépjárművekben.
Vajon ez a pár hónapos képzés elég ahhoz, hogy biztonságosan megszokják a magyar viszonyokat?
Hogy mennyire nehéz átszokni az ellenkező oldali közlekedésre, mennyire nehéz ez a kiképzés, arról egy Magyarországról Londonba költöző buszsofőr a következőt írta:
ha idáig eljutottunk, jön a tesztvezetés, amin az emberek 80-90 százaléka megbukik. Én is így jártam 10+ éves gyakorlattal, pedig ebből vagy 2 már angol földön lett legurulva.
Ráadásul, aki járt Ázsiának azon a részén, az tudhatja, hogy ott egészen más a vezetési kultúra, innen nézve ott teljes káosznak tűnik a közlekedés. A szabályokat egyáltalán nem tartják be, a forgalmi jelek és lámpák csak amolyan jelzésértékűek.
Indonéziában egyébként lakosságarányosan kétszer annyi a halálos baleset, mint Magyarországon, és hogy mennyire más a vezetési kultúra,
arról például ez a blog is ír:
röviden: a nem létező, íratlan szabályokat betartva közlekedik mindenki, aki az utakon van. Indonéziában ne ragaszkodjunk az otthon tanult KRESZ-hez, sőt felejtsük el gyorsan.
Tehát teljesen más vezetési kultúrán felnőtt, jobb kormányos buszokhoz és baloldali közlekedéshez szokott, magyarul nem beszélő emberek vezetik majd a budapesti buszokat.
A Metropol szerint miután a baloldal folyamatosan a vendégmunkásokkal riogat, Karácsony Gergely is úgy látta, hogy kénytelen kitenni egy posztot, amiben leírta, hogy nem támogatja a külföldi dolgozók beengedését. Mint írja:
a saját cégeink számára ilyen foglalkoztatást nem engedünk.
De a viselkedése a szokásos módon álságos: közzétesz egy hangzatos nyilatkozatot, de azt eközben elnézi, hogy a budapesti buszos tömegközlekedés egyharmadát adó cég viszont indonéz és Fülöp-szigeteki buszsofőröket toboroz. A kettős játékot posztjában a főpolgármester maga is elismeri:
ahol pedig nem a főváros a munkáltató, ott ellenőrizni fogjuk, hogy egy magáncég munkaerő-kölcsönzése mennyiben felel meg a közlekedés- és utasbiztonság, valamint az utastájékoztatás, vagyis a budapestiek érdekeinek.
De hát mi az, hogy csak fogják ellenőrizni? Ahogy a cég maga leírta, a sofőrállományának 5 százaléka már ma is külföldiekből áll. Eddig azt nem ellenőrizték? Azt se tudják, kik vezetik a saját buszaikat?
- teszi fel a kérdéseket a portál. Hozzáteszik: a kormány eközben dolgozik egy olyan törvényjavaslaton, ami a vendégmunkát szigorú törvényi keretek közé tudja szorítani. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleményben tájékoztatott a munkáról:
a magyar munkaerő és a magyar lakosság védelme érdekében átfogó beavatkozásra van szükség a harmadik országbeli állampolgárok magyarországi tartózkodását és foglalkoztatását érintően. A Kormány ezért azt a döntést hozta, hogy új alapokra helyezi és szigorítja a bevándorlással és a munkavállalással kapcsolatos szabályokat.