Tavaly októberben jelent meg „a honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó előírások veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról" szóló rendelet, amire hivatkozva a kormány katonai célúvá minősítette a Déli Körvasút beruházást.
A Világgazdaság információi szerint január 8-ától a budai oldalon is megkezdődnek a projekt előkészítő munkái.
Korszakos fejlesztésről van szó és aligha férhet kétség ahhoz, hogy egy klímabarát és abszolút zöldberuházás valósul meg.
Különös tekintettel arra, hogy az építkezést követően teljes körű környezetrendezést terveznek.
A Déli Körvasút kivitelezésének felgyorsulása a projekt harmadik környezetvédelmi engedélyének, illetve a módosított építési engedélynek köszönhető. Ezek birtokában ugyanis a vállalkozó, vagyis a V-Híd Zrt. elől feloldották a korábban elrendelt felfüggesztést, amely a fakivágási és ablakcsere előkészítési munkavégzésre vonatkozott.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalkozó minden projektfeladatot elvégezhet, amennyiben rendelkezik a szükséges dokumentumokkal, hozzájárulásokkal, engedélyekkel és minden egyéb feltétellel.
A beruházás folyamatosan érvényes és végrehajtható környezetvédelmi és építési engedéllyel rendelkező pesti szakaszán, a Gubacsi úti vasúti híd térségében már eddig is dolgoztak. Itt főképp előkészítő munkákat végeznek, így például lőszermentesítés, provizórium építés, geodéziai alappont-hálózat kiépítése és közművezetékek kézi feltárása.
A Déli Körvasút beruházás fontosságáról és céljáról az Origo már több cikkben is beszámolt. De most ismételten bemutatjuk a projekt legfontosabb elemeit.
A budapesti Ferencváros és Kelenföld vasútállomások közötti rész a magyar vasúthálózat egyik legnagyobb forgalmú (a Keleti pályaudvar-Hegyeshalom vonal mellett), viszont jelentősen kapacitáshiányos szakasza. Ezen az útvonalon halad át három, Magyarországot érintő európai uniós vasúti korridor is. Itt található a magyar vasúthálózat legfontosabb Duna-hídja, amelyen a folyót keresztező vasúti forgalom mintegy 95 százaléka bonyolódik.
A Világgazdaság cikke szerint a már említett kapacitáshiány viszont egyszerre akadályozza a folyamatosan növekvő igényű agglomerációs vasúti személyszállítás megszervezését, valamint a szintén dinamikusan növekvő teherforgalom akadálytalan haladását.
Erre a problémára ad választ a kapacitás növelését célzó, a személyforgalmat és a teherforgalmat egyszerre segítő beavatkozások a vonalszakaszon, amelyet együttesen Déli Körvasútnak neveznek.
A beruházás a megvalósulása esetén lehetőséget biztosít az agglomerációs személyforgalom jelentős bővítéséhez, így hozzájárul a vonatszám növeléséhez. Az új megállók révén az utasok gyorsabban jutnak el úti céljukhoz. A Ferencváros–Kelenföld szakasz szűk keresztmetszet feloldására a Déli Körvasút projekt keretén belül több összefüggő elem megvalósítása tervezett az alábbiak szerint:
További részleteket ide kattintva olvashat.