Korszakos vasúti fejlesztéssel indul az év

Déli körvasút 2021.03.
Nádorkert megálló
Nádorkert megálló
Vágólapra másolva!
Felgyorsul a katonai célúvá minősített Déli Körvasút kivitelezése, a budai oldalon is megkezdődhet a beruházás. A fejlesztés új alapokra helyezi a fővárosi vasúti közlekedést és az országos vasúti teherforgalmat is, ráadásul abszolút környezetbarát módon. A vonatok 100 kilométer/órás vagy akár annál is nagyobb sebességgel közlekedhetnek majd az új vonalon.
Vágólapra másolva!

Tavaly októberben jelent meg „a honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó előírások veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról" szóló rendelet, amire hivatkozva a kormány katonai célúvá minősítette a Déli Körvasút beruházást.

A Világgazdaság információi szerint január 8-ától a budai oldalon is megkezdődnek a projekt előkészítő munkái.

Korszakos fejlesztésről van szó és aligha férhet kétség ahhoz, hogy egy klímabarát és abszolút zöldberuházás valósul meg.

Különös tekintettel arra, hogy az építkezést követően teljes körű környezetrendezést terveznek.

A Déli Körvasút kivitelezésének felgyorsulása a projekt harmadik környezetvédelmi engedélyének, illetve a módosított építési engedélynek köszönhető. Ezek birtokában ugyanis a vállalkozó, vagyis a V-Híd Zrt. elől feloldották a korábban elrendelt felfüggesztést, amely a fakivágási és ablakcsere előkészítési munkavégzésre vonatkozott.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalkozó minden projektfeladatot elvégezhet, amennyiben rendelkezik a szükséges dokumentumokkal, hozzájárulásokkal, engedélyekkel és minden egyéb feltétellel.

Ilyen lesz a Déli Körvasút Nádorkert megállója Forrás: BFK

A beruházás folyamatosan érvényes és végrehajtható környezetvédelmi és építési engedéllyel rendelkező pesti szakaszán, a Gubacsi úti vasúti híd térségében már eddig is dolgoztak. Itt főképp előkészítő munkákat végeznek, így például lőszermentesítés, provizórium építés, geodéziai alappont-hálózat kiépítése és közművezetékek kézi feltárása.

Mi az a Déli Körvasút?

A Déli Körvasút beruházás fontosságáról és céljáról az Origo már több cikkben is beszámolt. De most ismételten bemutatjuk a projekt legfontosabb elemeit.

A budapesti Ferencváros és Kelenföld vasútállomások közötti rész a magyar vasúthálózat egyik legnagyobb forgalmú (a Keleti pályaudvar-Hegyeshalom vonal mellett), viszont jelentősen kapacitáshiányos szakasza. Ezen az útvonalon halad át három, Magyarországot érintő európai uniós vasúti korridor is. Itt található a magyar vasúthálózat legfontosabb Duna-hídja, amelyen a folyót keresztező vasúti forgalom mintegy 95 százaléka bonyolódik.

A Világgazdaság cikke szerint a már említett kapacitáshiány viszont egyszerre akadályozza a folyamatosan növekvő igényű agglomerációs vasúti személyszállítás megszervezését, valamint a szintén dinamikusan növekvő teherforgalom akadálytalan haladását.

Erre a problémára ad választ a kapacitás növelését célzó, a személyforgalmat és a teherforgalmat egyszerre segítő beavatkozások a vonalszakaszon, amelyet együttesen Déli Körvasútnak neveznek.

A Déli Körvasút tervezett Népliget megállója Forrás: BFK

Hogyan segíti a jövő vonatközlekedését a Déli Körvasút?

A beruházás a megvalósulása esetén lehetőséget biztosít az agglomerációs személyforgalom jelentős bővítéséhez, így hozzájárul a vonatszám növeléséhez. Az új megállók révén az utasok gyorsabban jutnak el úti céljukhoz. A Ferencváros–Kelenföld szakasz szűk keresztmetszet feloldására a Déli Körvasút projekt keretén belül több összefüggő elem megvalósítása tervezett az alábbiak szerint:

  1. A Déli Körvasút I. ütem – Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése (befejezett beruházás).
  2. A Déli Körvasút II. üteme – Ferencváros–Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítésének építési munkái.
  3. A Déli Körvasút III. üteme – egyvágányú bújtatás létesítése Ferencváros állomás végponti váltókörzetében és Népliget megállóhely kialakítása.
  4. A Déli Körvasút IV. üteme – a Déli Körvasúthoz kapcsolódó területek tervezett környezetrendezése, amelynek a bevezetőben említettekkel összhangban elsődleges célja a vasúti beruházás környezeti hatásainak mérséklése.
  5. A Déli Körvasút V. üteme – Kelenföld -Törökbálint vasúti vonalszakasz fejlesztésének az előkészítése.

További részleteket ide kattintva olvashat.