Látványos animáción a legnépszerűbb honlapok 1993-tól 2020-ig

népszerű márkák galéria, yahoo
SUNNYVALE, CA - JULY 17: The Yahoo logo is displayed in front of the Yahoo headqarters on July 17, 2012 in Sunnyvale, California. Yahoo will report Q2 earnings one day after former Google executive Marissa Mayer was named as the new CEO. Photo by Justin Sullivan/Getty Images) Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Nem mindennapi animációt készített a Capital Gizmo: egyetlen, nagyjából 8 és fél perces videóba sűrítették azt, hogy miként változott a leginkább látogatott weboldalak ranglistája 1993-tól 2020-ig.
Vágólapra másolva!

Alább megnézheti az animációt, amely az internetes oldalak átrendeződését mutatja be 1993-tól 2020 év elejéig - vagy mégsem? Mint ugyanis látható, a világ vezető weboldalainak listája meglehetősen állandó maradt ebben az időszakban. Megmutatjuk tehát azt is, melyik volt ebben a közel három évtizedben a néhány leginkább látogatott internetes oldal, és hogy mikor élték fénykorukat.

A fenti animáció az egyes weboldalak havi látogatószáma alapján mutatja be az átalakulásokat.

Feltűnő azonban, hogy

a nagy erejű változások és a közösségi oldalak erősödése ellenére is, a havi látogatószám alapján az élbolyban lévő oldalak meglehetősen állandónak tekinthetők.

Mutatjuk, melyek ezek (technikai értelemben persze nem látogatószámról, hanem "látogatások számáról", azaz az oldalak felkereséséről kell beszélni, hiszen a látogatói szám adatba azok a felhasználók is beletartoznak, akik többször keresték fel az oldalt adott időszakon belül):

A táblázatból kitűnik, hogy ebben a megközelítésben, havi látogatószám alapján, az internetet tulajdonképpen három nagy oldal uralta, illetve uralja. Ez azért is tűnhet furcsának, mert a megszámlálhatatlan weboldal és az egyéni oldallátogatói preferenciák mellett szinte háttérbe szorulhat az, hogy

volt és van néhány olyan oldal, amire tulajdonképpen - kis túlzással - az internetező világ minden egyes tagja rákattintott vagy kattint.

Néha napjában többször is.

Az adatokból ugyanis az látszik, hogy a leginkább látogatott oldalak az internet világában az AOL, a Yahoo, illetve a Google (annak keresőoldala) voltak. Persze ez első pillantásra megint csalókának tűnhet: például az AOL 400 millió körüli egykori havi látogatószáma nagyságrendileg marad el attól, hogy manapság a leglátogatottabb közösségimédia-oldalnak, a Facebooknak, nagyjából 3 milliárd felhasználója van. Ne feledjük azonban, hogy az internet fejlődése elképesztő sebességgel zajlott, és zajlik most is, és ami mai szemmel "kevésnek" tűnik, az akkoriban - két és fél évtizede - hallatlan rekordnak számított.

AOL

Az AOL - idézi fel a Visual Capitalist - egyike volt az első nagy portáloknak, még azokban az időkben, amikor pendrive helyett a CD-ROM, optikai kábelek helyett a betárcsázós modemek tartoztak a számítástechnika mindennapjaihoz. Az AOL pedig rendkívül agresszíven, többek között súlyos dollármilliókat felemésztő, ingyenes próbaidőszakot biztosító kampánnyal csábította magához a felhasználókat. Sok amerikai felhasználónak egy időben az AOL maga jelentette az internetet, amin keresztül a világhálóra egyáltalán felléptek.

Illusztráció Forrás:Justin Sullivan/Getty Images North America

A csúcson az AOL-nak több mint 30 millió felhasználója volt, piaci értéke pedig meghaladta a 200 milliárd dollárt. Egészen a 2000-es évek elejéig a legnépszerűbb portálnak számított. Később azonban - az internet technikai fejlődésével - veszített jelentőségéből, és később a Verzionnak adták el, 4,4 milliárd dollárért.

Yahoo

Az AOL bukása után a Yahoo vált a következő internetes óriássá, és ahogy később a Google-nak, úgy a Yahoo-nak is kétszer sikerült a csúcsra jutnia. A Yahoo volt az első, amely katalógusszerűen használható szolgáltatásokat kínált a felhasználóknak, az elsők között indított el webalapú levelezőrendszert, és még más, akkoriban úttörőnek számító kezdeményezést. A csúcson a vállalat értéke 125 milliárd dollár volt, de később több hibás döntés - későn szálltak be az új internetes trendekbe, szerencsétlen módon választották ki a náluk kisebb vetélytársakat felvásárlásra - csillaguk leáldozásához vezetett.

A Yahoo kaliforniai főhadiszállása (2012) Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

Hírnevüket pedig a néhány évvel ezelőtti, minden idők egyik legnagyobbjának számító adatszivárgási botránya rontotta. A Yahoo most - az AOL-hoz hasonlóan - a Verzionnál van, és bár jelentősége jóval kisebb, mint korábban, globálisan a legfontosabb weboldalak között van a portál.

Google

Nem meglepő, hogy az eredetileg keresőmotorjáról ismert Google-é az első számú internetes oldal ma. Az 1990-es évek elején, egy egyetemi projektből mára magát a világ egyik legirigyeltebb vállalatává kinövő Google masszívan vezeti az internetes forgalmi listát. Egyetlen adat elárulja, miért megkerülhetetlen a cég az internetről beszélve, sőt, azonosítják a világhálót sokan a vállalattal: az internetes keresések 90 százaléka a Google-ön vagy az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokon keresztül valósul meg.

Illusztráció Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki/NurPhoto/Jakub Porzycki

Persze az internet sok más keresőmotornak is otthona volt (WebCrawler, Lycos, Infoseek és mások), ám olyan elképesztő megerősödésre egyik sem tett szert, mint a Google. Manapság persze nem mehetünk el amellett sem szó nélkül, hogy a közösségimédia-oldalak látogatottságukban összemérhetővé válnak, például épp a Google-lal. Ám hogy milyen változásokat hoz a jövő a leglátogatottabb weboldalak listájában, azt senki sem tudja.