Solberg nyerte a Brit rali prológját

Vágólapra másolva!
Egy rövidke kis gyorsaságival elkezdődött a vb-sorozat idei utolsó versenye, a legendás, murvás Brit rali. Élen a norvég Petter Solberg Subaruval, mögötte persze elenyésző különbséggel az észt Markko Märtin (Ford), a finn Marcus Grönholm (Peugeot) és a többiek.
Vágólapra másolva!

Eljött hát az utolsó futam, a tizennegyedik, egyébiránt az 59. Brit rali. Sár, köd, csúszkálás. Wales, Cardiff és környéke. Három, illetve a csütörtökkel együtt négy nap alatt majd' 390 km gyors, 18 szakasz. Nem kicsiny izgalmak, mert egyéniben három az aranyvárományos (az 1990-ben és '92-ben világbajnok spanyol Carlos Sainz 63 ponttal, citroënes kollegája, a francia Sebastien Loeb szintén 63-mal, és a subarus, norvég Petter Solberg 62-vel), csapatban is kettő (az egyaránt PSA-ivadék, első teljes szezonjában máris trónkövetelő Citroën előnye 5 pontocska a címvédő Peugeot-val szemben). A legutóbbi, katalóniai versenyt követően még úgy volt, hogy előbbi három az négy, ám sajna egyikük kidőlt, kezdjük is vele.

Richard Burns érthetően csalódott amiatt, hogy nem vehet részt az évadzáró. Szánja önmagát, Robert Reid navigátorát, jelenlegi csapatát és szurkolóikat is. "Nem így akartam távozni a Peuegot-tól" - mondta a (Subaruval) 2001-es világbajnok brit menő. "Köszönök mindent a csapatnak nem csak az elmúlt napokban nyújtott támogatásukért, de az együtt töltött két évért is, és kívánok minden jót Freddynek (Loix), Marcusnak (Grönholm), Gilles-nek (Panizzi) és Harrinak (Rovanperä). Remélem, nélkülem is meglesz zsinórban a negyedik konstruktőri vb-cím."

Burns leendő kenyéradója, David Lapworth is megszólalt: "Kár, hogy kiesésével csak hárman harcolnak a dicsőségért" - nyilatkozta a Subaru-csapat főnöke (miközben persze biztosan örül, hiszen "fiának", Solbergnek így eggyel kevesebb riválist kell maga mögé utasítania). Ami pedig már a közös jövőjüket illeti: "Richard ott lesz Monacóban a 2004-es rajton, s egy Impreza volánja mögött." S hogy amúgy mi is történt a napokban Burnsie-vel? Pontosan nem tudni, csak valami olyasmit, hogy elgyengült, elájult, titokzatos kór támadta meg, és most otthonában pihenget, szurkol a többieknek. Vizsgálják, keresik a válaszokat az orvosok.

Más: anyagi okokból kifolyólag nem nevez a Skoda a 2004-es gyári versengésbe, a "csehek" valószínűleg mindössze tíz futamon vesznek részt (a 14 helyett már 16-ból). Mindez nem csupán azt jelenti, hogy a Hyundai kiszállását követően még egy csapatot veszít a WRC (marad a Citroën, a Peugeot, a Subaru, kérdőjeles a Ford, jön vissza a Mitsubishi), hanem azt is, hogy az 1994-es világbajnok Didier Auriol is veszi a kalapját. A francia klasszis ugyanis kijelentette: csak akkor marad, ha javul egy jót a masszív Octaviát eddig vajmi kevés sikerrel váltó Fabia.

A finn Toni Gardemeister mellett minden bizonnyal két cseh és egy honfitárs pilóta: (az idén privát peugeot-s, régebben már skodázó) Roman Kresta, (a WRC-be még csak bele-belekóstoló) Jan Kopecky, valamint (a 2003-ban gyári Fordon tanulgató) Mikko Hirvonen. Miként a Skoda nem meccsel a többi csapattal, azt is eredményezi, hogy nem "homologizálhat" új Fabia-verziót, pusztán a jelenlegivel nyomulhat majd, ahol akar.

De kanyarodjunk a versenyhez, a Brit ralihoz, csak szépen, időrendben: az edzésen Solberg volt a leggyorsabb. Tavaly az összmásodik éppen ezen a viadalon aratta első futamgyőzelmét, mostan meg világbajnok akar lenni, mindenféle szaksajtó, esélylatolgatás, szavazás Mr. Hollywood végső sikerét jósolja. Solberg hangsúlyozta: taktikusan, okosan fog menni, ami persze nem jelenti azt, hogy nem akar nyerni.

Sainz mester meg ugye 1998-ban itt bukott el olyan emlékezetesen, párszáz méterre a céltól. Történt, hogy Sanyibá Corollája megadta magát, odalett a már félig zsebben érzett gold - a Matador minderről eképp bölcselkedett: "Annál rosszabb soha nem fordulhat velem elő, szóval nyugodt vagyok és tökéletesen felkészült. Tudom, mit kell tennem. Élveztem ezt a szezont, élvezni akarom és fogom is ezt a ralit."

Nem volt még szó Loebről, mármint a hajrá viszonylatában, régebben bezzeg nem is kevésszer. Már úgy, hogy mind csapattársai (Sainzon kívül az 1995-ös világbajnok, a 2004-es idényt kihagyó skót Colin McRae), mind egy-két vetélytársa nem győzte a francia zseni vb-diadalát jövendölni. Seb mostanában már maga is elismerte, hogy bizony számolni kell vele, mindent bevet a koronáért, s hát esélye is van, jó sok.

A csütörtök esti prológon, szuperspeciálon (2,45 km, Cardiff, lesz még kettő belőle) Solberg volt a leggyorsabb - ezekből a helyezésekből és időeredményekből kábé semmire sem lehet következtetni. Folytatás pénteken 6 gyorssal, 164,24 km-rel.

Ja, korábban arról írtunk: a gyári állás (ülés) nélkül maradt McCrasht és a visszavonuló, 1996-99 között Mitsubishivel négy vb-címet szerző finn Tommi Mäkinent is tán utolsó versenyükön látjuk. Na de a Skoda-ügy okán lehet, hogy Auriollal is ez a helyzet, szomorú.

59. Brit rali, az élcsoport állása az 1. szakasz után:
1. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru Impreza) 2:08.7 p
2. Märtin, Park (észt, brit, Ford Focus) + 1.4 mp
3. Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206) + 1.8 mp
3. Mäkinen, Lindström (Subaru Impreza) + 1.8 mp
5. Sainz, Marti (spanyol, Citroën Xsara) + 3.2 mp
6. Loix, Smeets (belga, Peugeot 206) + 3.3 mp
6. Loeb, Elena (francia, Citroën Xsara) + 3.3 mp
8. McRae, Ringer (brit, Citroën Xsara) + 3.5 mp
9. Rovanperä, Pietiläinen (finn, Peugeot 206) + 3.8 mp
9. Hirvonen, Lehtinen (finn, Ford Focus) + 3.8 mp
9. G. Panizzi, H. Panizzi (francia, Peugeot 206) + 3.8 mp
12. Duval, Prevot (belga, Ford Focus) + 4.0 mp
13. Sola, Romani (spanyol, Citroën Xsara) + 4.2 mp
14. Pykälistö, Mannisenmäki (finn, Peugeot 206) + 4.4 mp
15. Auriol, Giraudet (francia, Skoda Fabia) + 4.7 mp
15. Stohl, Minor (osztrák, Peugeot 206) + 4.7 mp
17. Kresta, Tomanek (cseh, Peugeot 206) + 4.8 mp
18. Gardemeister, Lukander (finn, Skoda Fabia) + 5.6 mp
19. Latvala, Antilla (finn, Ford Fcous) + 5.9 mp
20. A. Eriksson, Svensson (svéd, Ford Focus) + 6.3 mp