Boszorkánysággal vádolták a középkori sörfőző nőket

Söröző szerzetesek. A középkorban virágoztak a kolostori sörfőzdék
Vágólapra másolva!
Víz, tea és sör. Csak ha a világ három legközkedveltebb italát említjük. A jelen állapotokat tükröző népszerűségi verseny harmadik fokán álló sör nem csak íze miatt volt évezredeken keresztül meghatározó az emberiség történetében. Többek között okozott éhínséget és boszorkányság vádjával is sújtották az alkoholt főző nőket.
Vágólapra másolva!

A sör csak három hozzávalóból állhat: vízből, árpamalátából és komlóból – mondta ki IV. Vilmos bajor herceg. Az 1516-ban megfogalmazott, egész Bajorországra érvényes rendelet nem az alkohol ízvilágán kívánt javítani, ennél jóval praktikusabb okok vezérelték az uralkodót. Az addig kenyérgabonával – főképp búzával – készített italt jóval ízletesebbnek tartották. Mivel sok sör fogyott, egyre több búzát használtak fel erre a célra. A kenyér legfontosabb összetevőjének áremelkedése viszont éhínséggel fenyegetett. 

IV. Vilmos bajor herceg egykorú portréja
Fotó: Wikimedia Commons

A bajor herceg törvénye (Reinheitsgebot) megakadályozta, hogy gabonát használjanak fel a „folyékony kenyér” készítéséhez, így normalizálva mindkét árucikk árát. Bár népének be kellett érnie a világosabb sörrel, a hercegi család ebből nem kért, és továbbra is használtak negyedik hozzávalót is. Ha az időben visszaugrunk, láthatjuk, hogy nem ez volt az első szabályozás mely a szeszes italt érintette. A 12. században Rőtszakállú Frigyes a rossz sört főzőket büntette, két évszázaddal később, Weimarban pedig hasonlóan a bajor herceg rendeletéhez, minimalizálták az összetevők listáját. De hogy jutottunk el oda, hogy ennyire népszerű lett?

 

Aki sosem mondott nemet egy korsó sörre

 

A főképp a tiszta víz hiányát pótolni hivatott ital legkorábbi receptje a suméroktól maradt ránk. A bódító nedű a fejlett ókori civilizációban végig jelen volt, bár a maihoz képest egészen más ízvilágot kell elképzelnünk. Az egyiptomiak úgy vélték, hogy Ozirisznek és Ízisznek köszönhetik a sör feltalálását, 

a legenda szerint pedig az istenektől tanulta az elkészítési módot Gambrinus, a mondabeli germán király is. 

Ha hihetünk a szóbeszédnek, torka sosem száradt ki, töménytelen mennyiségű sört volt képes egy ültő helyében meginni. Az egyik elmélet szerint a brüsszeli sörfőzőcéh tiszteletbeli tagjáról, a 13. században élt I. János brabanti hercegről mintázták a ma már több sörfőzde nevét adó mitikus alakot. 

Gambrinus egy 16.századi színezett metszeten
Fotó: Wikimedia Commons

A kora középkorban tehát nem áldozott le a sör csillaga, a leginkább gyógyító tulajdonságait figyelembe vevő szerzetesek előszeretettel kísérleteztek az ízekkel: az addig használt hozzávalókat, vagyis a gyömbért, mézet és tölgyfakérget felváltotta a komló, mely kitűnően tartósította az italt. A böjtölés alatt is jókedvűen fogyasztották, és örömüket valószínűleg az sem csillapította, hogy jövedelmező üzlet nőtt ki belőle. 

Az uralkodók nem nézték jó szemmel a meggazdagodásukat, így különböző tilalmakat vezettek be a kolostori főzdék ellen. 

A 14. századtól már a városi polgárság is kipróbálhatta magát, hogy ki készíti a legfinomabbat. A kocsmák vezetése mellett a sörfőzést is a nők érdemelték ki.

 

Boszorkányok főzete

 

Mind az alkoholt árusító nőkben, mind a képzeletünkben élő boszorkányokban akadt néhány közös vonás, mint az elengedhetetlen kellékek: a seprű, a hegyes kalap és a macska. A varázsfőzetet készítő boszorka sztereotípiája tehát az angol sörfőzésben gyökerezik. A vásárokban a részegítő italt is kínáló, többnyire férjezett nők kúp alakú fejfedőben különböztették meg magukat a más portékával kereskedőktől. A 14. századi Angliában még a búzából vagy rozsból készült nedű volt a leginkább csalogató egy szomjas vándor számára, azonban a gabonára ácsingózó egereket már nem látták szívesen.

Boszorkányok találkozója
Fotó: Wikimedia Commons

Ellenük csak egy macska vehette fel a küzdelmet. A seprű célja természetesen a főzés színterének tisztántartása volt, de e mellett egyéb funkciókat is betöltött, például az árusítóhelyet jelző „sörpóznaként” is megállta a helyét. Mivel a nők nagy vagyonra tettek szert ezzel a tudománnyal, sokaknak nem volt ínyére a meggazdagodásuk. Az ördög szolgáinak nevezték őket és boszorkánysággal megvádolva kezdték el üldözni a sörfőző nőket.

További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.