Így válik húsevő gyilkológéppé a békés gomba

Egy gyakori, alapvetően békés kerti gomba képes félelmetes húsevő gyilkológéppé válni, ha túlságosan éhes lesz. Már az 1980-as évek óta tudnak a gombafaj ezen képességéről, de csak most sikerült feltárni annak molekuláris hátterét.

Egy tajvani és amerikai kutatócsoportnak sikerült feltárnia azokat a stratégiákat, amelyekkel a gomba csapdába ejti és elfogyasztja zsákmányát, amely rendszerint a férgek közül kerül ki.

Az Arthrobotrys oligospora általában békés teremtmény, és szerves anyagokkal táplálkozik. Amikor azonban a létfenntartáshoz szükséges nitrogénkészletek kiapadnak, természete drasztikusan megváltozik, és vérszomjas ragadozóvá válik, hogy túléljen.

A ragadozó üzemmód akkor aktiválódik, amikor a gomba érzékeli, hogy kerekesférgek vannak a közelben.

A tanulmányt jegyző kutatócsoportnak korábban sikerült már azonosítania azt a genetikai útvonalat, amely képessé teszi a „szaglásra", vagyis a férgek feromonjának érzékelésére a bizarr gombafajt. A most megjelent új kutatás a molekuláris folyamatokat követte nyomon.

A ragadozó üzemmód akkor aktiválódik, amikor a gomba érzékeli, hogy kerekesférgek vannak a közelben (illusztráció) Forrás: Science Photo Library via AFP/CHOKSAWATDIKORN / SCIENCE PHOTO LIBRARY/Choksawatdikorn / Science Photo

Így válik a gomba gyilkológéppé

A biológusok azt találták, hogy amint a gomba felismeri a prédát, DNS-replikációval és riboszómák termelésével felkészíti magát a vadászatra. Ezzel a féregcsapdák építésében és működtetésében részt vevő gének aktivitása növekszik.

Miután a gomba csapdába ejtette zsákmányát, behatol a féreg testébe, és azt a hifáknak nevezett gombafonalak segítségével megemészti. Ahelyett, hogy rágással és nyeléssel táplálkozna, ez a hifahálózat belülről pusztítja el a férget. Ezt követően a gomba lebontja és felszívja a tápanyagokat, majd elszállítja őket a szükséges helyre.

Ebben a fázisban a kutatók a proteáz enzimeket kódoló gének aktivitásának megugrását tapasztalták. A proteázok létfontosságúak az emésztéshez - az ember esetében a gyomorban, a hasnyálmirigyben és a vékonybélben termelődnek. A proteázzal kapcsolatos génaktivitás fellángolása az A. oligospora sikeres csapdáiban arra utal, hogy a gomba ezeket az enzimeket használja a zsákmány megemésztéséhez.

– írták a szerzők.

A teljes tanulmány a PLOS Biology tudományos folyóiratban olvasható.