Egyre több lehetőség és kiemelt bérezés várja a fiatalokat a Magyar Honvédségnél: legyél te is vadászpilóta!

Goron László őrnagy vadászpilótaként szolgál.
Fotó: Weisengruber Zoltán
Vágólapra másolva!
Goron László őrnagy, a Magyar Honvédség vadászpilótája az Origónak adott interjúban elmondta, hogy katonacsaládból származik, és a családjában minden férfi katonaként szolgált. Gyermekkorától kezdve katonai pályára készült, ezért katonai főiskolát végzett, de vezetéstudományokat is tanult, majd egy idő után szeretett volna tovább fejlődni. Arról, hogy szerinte miért érdemes ma pilótának tanulni, mivel jár ez a hivatás, és miért ajánlja a fiataloknak, hogy jelentkezzenek pilótaképzésre, maga mesélt.
Vágólapra másolva!

Bevezetőként mesélne arról, hogyan indult a pályafutása?

Gyerekként az, hogy pilóta lehessek, számomra elérhetetlennek tűnt, hiszen hiába származtam katonacsaládból, senki sem volt pilóta közöttünk, nem tudtam, merre induljak. Nem sokkal azután, hogy a Nemzetvédelmi Egyetem után megkezdtem a katonai szolgálatot, lehetett jelentkezni a NATO kanadai pilótaképző programba (NFTC), ami azt jelentette, hogy lehetőség nyílt Kanadában tanulni. Akkoriban Magyarország NATO-csatlakozása kapcsán is fontos volt ez a lehetőség. Fontos volt az a fajta új, NATO-szemlélet, ahogy a NATO eljárásrendeket alkalmazzunk, szakembereket képezzünk. A Magyar Honvédségnek az egyik legjobb döntése volt, hogy csatlakoztunk ehhez a programhoz, és így én is lehetőséget kaptam. Egyébként e program keretében az olaszok, a dánok, és más nemzetek is Kanadában képezték ki a légi erejük pilótáit.

Ön oktatott is évekig pilótajelölteket.

Amikor Magyarország csatlakozott a kanadai programhoz, meg kellett határozni mennyi pilótát szeretnénk képezni, és ehhez mérten megfelelő számú oktató pilótát kellett biztosítani. Így a szakmai tapasztalatommal, és személyes indíttatásból – már közel 8 éves vadászpilótai tapasztalattal később – visszatértem Kanadába, és hat évig képeztem ki pilótákat. Később már rangidős nemzeti képviselő lettem, amely hatalmas megtiszteltetés volt számomra.

Mi kellett ahhoz, hogy Önből pilóta váljon?

Egy háromnapos felvételi során fizikailag, egészségileg és mentálisan is felmérték, hogy alkalmas vagyok-e arra, hogy részt vegyek a képzésben. Kiemelten fontos volt az angol nyelvtudás és a felsőfokú végzettség. Ezek azért elengedhetetlenek ma is, mert 

pilótaként nagyon fontos a motiváltság, a tanulásra való képesség, hiszen ez egy olyan hivatás, ahol folyamatosan szükség van a továbbképzésre, a helytállásra. Az tény, hogy szigorúak a felvételi követelmények, de azt gondolom, hogy olyan hivatásról beszélünk, amelynek magas a társadalmi elismertsége, óriási felelősséggel jár, ezért jogos, hogy meg kell felelni az elvárásoknak.

goronlászló, pilóta, honvédség
Goron László őrnagy álmában sem gondolta, hogy sikerülhet, és vadászpilóta válik belőle
Fotó: Goron László/HM

A képzés során mikor dőlt el, hogy Önből vadászpilóta lesz?

Az elméleti felkészítés egy évig tartott Szolnokon magyarul és angolul. Itt a repülési felkészítés során felmérték, hogy az adott illető képes-e repülni, tehát képes-e mentálisan, fizikailag és egészségileg is a repülésre, alkalmas-e pilótának. A jelöltek megtapasztalták, hogy milyen, amikor a szerveire embert próbáló erőhatások hatnak. Megvizsgálták azt is, hogy három dimenzióban képes-e a pilótajelölt gondolkozni, felmérni a különböző, akár nagyon veszélyes és váratlan helyzeteket. A második, harmadik és negyedik fázis már Kanadában történt. Ez két évig tartott, ahol is jómagam először egy turbólégcsavaros géppel repültem, kb. 120-160 órát. Műrepülő, navigációs, (rossz idő esetén) műszerrepülési és kötelékfeladatokat végeztünk. Ezek után dőlt el, kiből lesz vadászpilóta, szállító repülőgép pilóta vagy helikopter pilóta. Jómagam vadászpilóta képzésben részesültem.

Miben más vagy különleges vadászpilótának lenni?

Más, hiszen a feladatok a katonai repülésben sokkal összetettebbek, sokkal szélesebb körűek összehasonlítva például a kereskedelmi utasszállító repüléssel, és abban különbözik más katonai repüléstől, hogy 

egy vadászpilótának sokkal gyorsabban kell tudni feldolgozni az információkat, gyorsabban kell tudni reagálni akár váratlan helyzetekre is. 

A negyedik fázis során már a taktikai részt is oktatták nekünk, amely egy külön tréninget jelent. Itt tanultuk meg a bombavetést, a légi harcot, stb. Ennek befejeztével – tekintettel arra, hogy Magyarországnak Gripenek okán szerződése van Svédországgal –  én oda mentem átképzésre. 

Az vitathatatlan, hogy nagyon magas színvonalú oktatói gárda van hazánkban, magas szintű a képzés vadász-, szállító-, és helikopter pilóták esetében is. Ismerik, és elismerik a magyar katonák szolgálatát, és a vadászpilóták megbecsültsége is elég magasan van. 

A beszélgetésünk elején mondta, hogy Önnek is elérhetetlennek tűnt, hogy pilóta legyen. Elég, ha az ikonikus Top Gun-filmekre gondolunk, valóban lenyűgöző. Miért ajánlaná a fiataloknak, hogy pilóták legyenek annak függvényében, hogy ez nem könnyű pálya?

Nagyon jó szívvel és mindenféleképpen ajánlanám, hiszen rengeteg kihívás, szakmai előrelépési lehetőség adott. Ez hivatás. Komoly szakmai felkészültségre van szükség, jómagam közel 45 évesen is képzem magam, és keresem az új kihívásokat. Ez a Magyar Honvédségen belül is egy nagyon jó karrierlehetőség. 

Oktatóként Kanadában sokat beszélgettem más országok képviselőivel, tisztjeivel, és megerősítették, hogy hatalmas probléma manapság motiválni a fiatalokat, hogy pilóták legyenek, hiszen 

itt valóban teljesíteni kell, egy életre választják ezt a hivatást, ahol komoly fegyelem, stressztűrés, motiváltság és elszántság szükséges. Nagyon meglátszódik, hogy a felgyorsult világ, az internet térhódítása és a változatos lehetőségek miatt a mai fiatalok egyre kevésbé szeretnének elköteleződni, egy életre karriert választani. 

gripen, pilóta
Óriási felelősség több milliárd forintot érő technikát vezetni
Fotó: HM

Viszont pontosan azért jó választás pilótának lenni, mert biztonságot ad, hogy egy életen át a hazáját szolgálhatja az ember. 

Sok fiatal keresi a kihívást, az adrenalint. Azt kell mondanom, hogy ezt a pilóta hivatásban megtalálhatják, a mai modern gépekkel pedig még izgalmasabb, változatos lehet ez a feladat.

Ha pedig már a modern eszközöket említette, a közelmúltban bejelentették, hogy négy újabb Gripent kap a Magyar Honvédség, ezzel pedig erősödik hazánk légi erejének képessége. Mivel tud segíteni a modern technológia megjelenése a fiatalok képzésében?

Egy olyan kis országnak, mint hazánk, kis légierővel tökéletes választás a Gripen. Látjuk, hogy a mai háborús helyzetben fontos a haderő fejlesztése, ezáltal hazánk biztonságának növelése. A II. világháború után közel száz évvel sem mondhatjuk, hogy a világ megnyugodott, hanem állandó készenlétben kell lennünk. Ezért is van szükség a modern haderőre, amit folyamatosan fejleszteni kell. A technológiai fejlődés óriási, és ugyanez igaz a haditechnikára is. 

Ma rendkívül fontos, hogy milyen képességekkel bír egy modern haderő. Fejlett és korszerű, ütőképes haditechnikára van szükségünk, mert anélkül nem lehet megvédeni magunkat. És emellett természetesen szükség van elszánt és motivált fiatalokra, akik kezelni tudják ezeket a modern eszközöket.

gripen, pilóta, hm
A kanadai képzés során rengeteget tanulnak a pilótajelöltek
Fotó: HM

Jelentős illetményfejlesztést kaptak a magyar légierő pilótái és műszaki szakemberei. Ön szerint miért fontos ez? Vonzóvá teheti ez a lépés a pályát a fiatalok körében?

Természetesen. A Magyar Honvédség pilótáit a NATO-n belül ismerik és elismerik, de közben hazánk számára, hasonlóan a legtöbb európai ország légi erejéhez, létszükséglet a megfelelő utánpótlás biztosítása. Az természetes, hogy a fizetést a piac határozza meg, és ezt ismerte fel a Magyar Honvédség vezetése. Az utóbbi években hatalmas igény van pilótákra, főként magasan képzett pilótákra és szakemberekre, akik motiváltak és elkötelezettek. Ez vonzóvá teheti a pályát. 

Úgy gondolom, hogy a személyem a példa arra, hogy az erkölcsi és anyagi elismerés milyen fontos egy katona életében. Néhány évre el kellett hagynom a pályát, és miközben külföldön dolgoztam oktató pilótaként, mindig kerestem a lehetőséget, hogy amint tehetem, visszatérjek. 

Számomra ez egy örök hivatás, de most, a hajózó és repülőműszaki állomány illetményének ilyen mértékű emelése azt mutatja, hogy ilyen módon is el lesz ismerve a hazám iránt érzett szeretet, a szaktudásom, amivel nap, mint nap fogom szolgálni a hazám. 

A felelősség óriási minden egyes pilótán, hiszen többmilliárdos technikákat bíznak rájuk, és nem kis túlzással olyan feladatokat, amelyeken akár életek is múlhatnak. És az sem utolsó szempont, hogy a szakképzett állomány megőrzéséhez is szükséges volt ez az illetményemelés.

Milyen Gripent vezetni pilótaként? Milyen érzés?

Mindig felemelő érzés, igazából nehéz szavakba önteni, mert ez nem egy munka, sokkal több annál: több száz készültségi szolgálattal és repült órával a hátam mögött, újra csak azt tudom mondani, hogy ez egy hivatás. Elcsépeltnek tűnhet, de nehéz leírni az érzést, ugyanis mindig visszavágyik az ember, fel a magasba. Fárasztó mentálisan és fizikálisan is, hiszen folyamatosan figyelni, koncentrálni, és gyorsan reagálni kell, folyamatosan teljesíteni kell, de nagyszerű dolog.

Olyan ez, mint a profi sportolóknál, ugyanis mentálisan, fizikailag és egészségileg is rendben kell ahhoz lenni, hogy repülhessünk. Tehát sokszor nem egyszerű, mert mindig száz százalékot kell nyújtani, mégis az az adrenalin, motiváltság amit ad, az leírhatatlan.

A hazámat szolgálom kifejezés mit jelent Önnek?

Ahogyan már említettem, katonacsaládból származom, tehát szinte az anyatejjel szívtam magamba ezt az érzést. Ezt láttam gyermekkoromtól kezdve, díszszemlékre jártam a szüleimmel, ebbe nőttem bele. Tehát nekem szívvel lélekkel a lényem része a hazám szeretete. Több évet szolgáltam külföldön a hazám kötelékében, de mindig hazavágytam. 

Fontos számomra, hogy magyarul énekelhetem el a Himnuszt, megvédhetem és szolgálhatom a hazámat, és a gyermekeimet itthon nevelhetem fel. 

Elkötelezett vagyok eziránt, bízom benne, hogy sokan mások is hasonlóan gondolják, és csatlakozni fognak a Magyar Honvédséghez, akár pilótaként, akár más haderő- és fegyvernem tagjaként, hivatásos, vagy tartalékos katonaként.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK