A legnagyobb hídbalesetek: drámaian sokan haltak meg

Vágólapra másolva!
Meghökkentően sok súlyos katasztrófa származott már abból, hogy hidaknak ütköztek soktonnás, óriási hajók. A legnagyobb hídbalestek sok halálos áldozattal jártak, és komoly gazdasági károkat okoztak. Összegyűjtöttünk néhányat a nemrég történt Baltimore-i hídomlás előtti évtizedekből.
Vágólapra másolva!

A március 25-én történt Baltimore-i hídomlás az utóbbi évek egyik legsúlyosabb hajózási balesete volt. A Francis Scott Key híd összeomlása halálos áldozatokkal járt, és komoly gazdasági kihívásokat támasztott a hídomlással érintett város elé. A legnagyobb hídbalesetek listáján a Baltimore-ban törént hídomláshoz nagyon hasonló baleseteket találni. Teherhajók ütköznek betonoszlopoknak, pilléreknek, néha egészen sajátos körülmények között.

KEY, Francis Scott
A baltimore-i Francis Scott Key híd acélszerkezetének roncsai alá szorulva vesztegel a Dali konténerszállító hajó 2024. március 27-én
Forrás: MTI/AP/Steve Helber

A Baltimore-i híd összeomlása a halálos áldozatokon túl óriási pénzügyi tehertételt jelent. A Dali nevű teherhajó ütközése miatt az összeomló híd maradványainak elhordása és vízből való kiemelése akár hónapokat is igénybe vehet. A híd újjáépítésének költségeit legalább 800 millió dollárra becsülik (kb. 300 milliárd forint).

Az autópályahidak és a vasúti hidak általában nagyon fontos átkelési lehetőséget biztosítanak a személyforgalom és az áruszállítás számára is. A legnagyobb hídbalesetek pusztításainak mértéke szinte felfoghatatlan, hiszen csak Amerikában több tucat esetben történt hídomlás, gyakran egy teherhajó ütközése miatt.

Ezek voltak a legnagyobb hídbalesetek

A Baltimore-i hídomlás az elmúlt évtizedekben már a sokadik volt azon balesetek sorában, amikor teherhajó ütközött hídnak. Több szakértő hívta fel a figyelmet a halálos hídbalesetek kapcsán arra, hogy ezek a kritikus infrastruktúrának számító építmények mennyire sérülékenyek. A legnagyobb hídbalesetekben sokan haltak meg, és az anyagi kár is jelentős. 

Egy korábban megjelent összesítés szerint 1960 és 2015 között 35 nagy, halálos hídomlás történt, olyan katasztrófa, melyben hajó ütközése okozta a híd összeomlását vagy a híd központi elemének sérülését. 

Ezekben a hídomlásokban összesen 342-en haltak meg.

A legtöbb halálos áldozattal járó hídomlás az 1983-ban, az akkori Szovjetunióban történt: Uljanovszk városánál egy belföldi turistákat szállító hajó belerohant a Volga folyó felett átívelő vasúti hídba, minek következtében a felső fedélzet beszakadt. 176-an haltak meg a halálos hídbalesetben.

A 35 legnagyobb hídbaleset közül – azokat tekintve, amelyekben hajó ütközött hídnak – 18 Amerikában történt. 47 halálos áldozattal járt az a hídbaleset 1993-ban Alabama államban, melyben a Big Bayou Canot vasúti hídnak egy tolóhajó a sűrű ködben nekitolta uszályait. A híd szerkezete elmozdult, és a pár perccel később egy személyvonat 220 utassal a fedélzeten a hídra érve kisiklott és a vízbe zuhant. A halálos áldozatok mellett 103-an súlyosan megsérültek.

A legnagyobb hídbalesetek egyike volt az 1993-as halálos hídomlás Alabamában:

image

A floridai Sunshine Skyway Bridge 1980-ban történt részleges összeomlása 35 halálos áldozattal járt: akkor egy, az erős szélben irányíthatatlanná váló uszály ütközött a híd egyik pillérének.

Az Egyesült Államok belföldi vízi útjain 2001-ben is történt súlyos hídösszeomlás. Texas államban a Queen Isabella Causeway  nevű híd omlott össze akkor, amikor egy uszály és egy vontatóhajó a pillérének ütközött. A hídomlásban 8-an haltak meg. 

2002-ben egy teherhajó hídnak ütközése 14 áldozzattal járt Oklahomában. Ehhez képest szerencsés, hogy a 2009-ben a Mississippi folyón történt hatalmas szerencsétlenségben senki nem halt meg: a Popps Ferry Bridge nevű átkelő összeömlása azért történt meg, mert egy tolóhajó nyolc uszályból álló szerelvényét nekitolta a híd tartóoszlopainak.

Az amerikai parti őrség hivatalos adatai szerint egyébként meglehetősen gyakran ütköznek hajók hidaknak. 

1992 és 2001 között 2692 ilyen esetet dokumentáltak a belföldi vízi utak forgalmában. 

Ezek között 61 olyan volt, melyben a híd elemének sérülése félmillió dollárt meghaladó kárt okozott, és 1702 olyan, melyben a híd rongálódása jelentéktelen volt, és nem igényelt javítást.

Miért omolhat össze egy híd szerkezete?

A legnagyobb hídbalesetek és a Baltimore-i hídomlás közös eleme, hogy a híd szerkezete olyan mértékben sérül meg a teherhajó ütközése miatt, hogy a híd részben vagy egészben összeomlik. De miért történthetett meg a Francis Scott Key híd összeomlása, különösen úgy, hogy az 1977-ben átadott létesítmény jó állapotban volt?

Az Independent a legnagyobb hídbalesetek kapcsán szakértőkre hivatkozva arról ír, hogy a hidakat ellátják bizonyos mértékű védelemmel az összeomlás ellen. A hídomlások megelőzésére meghatározott megoldásokat a tervezőknek kötelező beépíteniük a tervezés során a koncepcióba. A hídomlás katasztrófák azért történhetnek meg, mert a hidat annál nagyobb mértékű behatás éri, mint amely elleni védelemre felkészítették. 

hídomlás, katasztrófa, híd, Baltimore, Egyesült Államok, teherhajó, hajó, ütközés
Legnagyobb híd balesetek: légi felvétel a Baltimore-i összeomlott hídról és a  hajóról
Fotó: Tasos Katopodis / Tasos Katopodis/Getty Images

Ezt erősti meg egy másik lapnak nyilatkozó mérnök szakértő. A kommentárok egyöntetűen kitérnek rá, hogy a hidakat tervezésük és megépítésük idején az akkor bevett hídomlás elleni védelemmel valósítják meg, de a néhány évtizede épült hidak nincsenek felkészítve az olyan, később épült nagy hajókra, mint a Baltimore-i halálos hídomlást okozó Dali nevű teherhajó. Az ütközés erejétől, a hajó tömegétől, sebességétől alapvetően függ, lesz-e hídomlás az esetleges ütközésből. Bár a Francis Scott Key híd összeomlásáról még nem készült el a hivatalos szakértői jelentés, a szakértők már most biztosak abban: a Baltimore-i híd szerkezete nem volt felkészítve arra, hogy egy 300 méter hosszú hatalmas konténerszállító erőhatását kibírja.

A Balitmore-i hídomlás videón: