Megújultak az első Magyarországon gyártott villanyautók

Mercedes Kecskemét
Vágólapra másolva!
Már többmilliós állami támogatással is elérhető a felfrissített, Kecskeméten készülő Mercedes-Benz EQA és EQB, ez alkalomból ellátogattunk a folyamatosan fejlődő gyárba is.
Vágólapra másolva!
Mercedes
Büszkén hirdeti a frissített EQB rendszáma, hol készült az autó
Fotó: Lővei Gergely

A Mercedes-Benz EQA és EQB is bekerült azon villanyautók körébe, amelyek 

megvásárlásához lehet igényelni állami támogatást

(még az EQE 300-asnak is sikerült olyan árat kiharcolni a gyárnál, ami lehetővé tette a dotált körbe való kerülést). Cikkünk főszereplői, a gyártó elnevezése szerint a Belépő Luxust képviselő kompakt modellek elektromos változatai mostantól megújult formában várják a vásárlókat.

Mercedes
A Merdedes legkisebb szabadidő-autóján, a GLA-n alapul az elektromos hajtású EQA, amelyet a zárt maszkról könnyű felismerni
Fotó: Lővei Gergely

Minden esetben ott vannak a dombornyomott csillagok az orrpanelen, az alapkivitelnél ezek még feketék, magasabb felszereltségnél már krómosan csillognak. Részleteiben változott csak a külső, mert 

a fő cél az légellenállás csökkentése, és így a hatótávolság maximalizálása volt,

még a padlóburkolatot is módosították e célból. Újak a felnik, a színek sora a Spectral-kék és a High-Tech ezüsttel gyarapodott.

Mercedes Kecskemét
Új kormányt foghat a sofőr a frissített EQA-ban
Fotó: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing / Mercedes-Benz

Bent lecserélték a kormánykereket, amelynek küllőin már érintésérzékeny felületek, a karimában pedig kapacitív érzékelők vannak – utóbbiak segítségével tudja az elektronika, hogy tényleg két kézzel fogja-e a sofőr a volánt. Új az anyósülés előtt lévő díszbetét, praktikusabb lett az első ülések közötti tároló.

Der neue Mercedes-Benz EQA

The new Mercedes-Benz EQA
Fejlődött az MBUX rendszer, jobban ért a szóból és már játszani is lehet rajta
Fotó: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing / Mercedes-Benz AG/© Mercedes-Benz AG

Az MBUX digitális segéd tudása/szövegértése (magyar menü mellett angolul kell hozzá beszélni) fejlődött, akár játékokat is lehet telepíteni a fejegységre, amelyek segítségével a sokszor unalmasan telő töltési időt lehet kibekkelni. Olyan internetes zenelejátszó-szolgáltatásoknál, amelyek ezt támogatják, már Dolby Atmos térhangzású zenét lehet hallgatni, a grafikánál az eddiginél nagyobb a személyre szabási lehetőségek sora – az alap külső nem változott sokat.

Mercedes
Nagyobb lett az alapváltozat akkumulátora
Fotó: Lővei Gergely

Az EQA és EQB crossover modellekhez 1 évig ajándékba adják az egyébként havidíjas Mercedes me Charge L tarifacsomagot rögzített töltési díjakkal, a Plug&Charge szolgáltatás pedig azt jelenti, hogy a kompatibilis töltőállomásokon elég csak a kábelt csatlakoztatni, 

az azonosítást, töltésindítást és fizetést az autó elektronikája magától intézi.

Immár a fejegységen keresztül lehet előfizetni olyan extrákra, amelyeket a vásárláskor nem pipált be az ügyfél, de a hardver adott a szoftveres bővítéshez, ilyen például a Distronic nevű adaptív tempomat.

Mercedes
Az EQB nagy előnye, hogy hét üléssel is rendelhető
Fotó: Lővei Gergely

Az alap hajtásnál van lényegi változás, 250 helyett immár 250+ jelzésű az elsőkerék-meghajtású kivitel, ennél a hajtómotor teljesítménye 190 lóerő, a nyomaték 385 Nm, beszállító-váltás következtében itt már 70,5 kWh kapacitású a lítium-ion akkumulátor, amivel 

az EQA szabványos hatótávolsága 497-560 km,

a nagyobb és nehezebb EQB-é pedig 464-535 km lett. Felettük állnak a 300 4MATIC (228 LE/390 Nm) és 350 4MATIC (292 LE/520 Nm) hajtásokok, ezeknél maradt a 66,5 kWh kapacitású akkumulátor, így az EQA szabványos hatótávolsága 412-459 km, az EQB-é pedig 396-447 km. Az összkerékhajtású változatoknál segíti a spórolást, hogy amikor csak lehet, a takarékosabb hátsó (állandó mágneses szinkron) motorral haladnak, csak ha nagyobb erő kell, akkor kapcsolódik be az első aszinkron motor is.

Mercedes
Nagy homlokfelülete ellenére is elképesztően csendesen siklik autópályán az EQB
Fotó: Lővei Gergely

A hazai bemutató alkalmából egy EQB 300 4MATIC kulcsát húztam ki a dobozból – az igazat megvallva a sok csillogó szürke kulcs közül a régi, sötétszürke darabot választottam –, amivel aztán Budapestről a kecskeméti Mercedes-Benz gyárig hajtottam, szinte végig az M5-ös autópályán. Ez ugye nem a kedvenc terepe a villanyautóknak, 96%-os töltöttséggel indultam és 62%-kal érkeztem meg, tehát 

szűk 100 kilométer alatt sikerült a töltés harmadát elhasználnom.

Egyébként elképesztően csendes még autópálya-tempónál is az EQB, nincs szélzaj, az abroncsokat – téli gumikon gördült a tesztautó – szinte elnémították. Az új digitális szolgáltatások tanulmányozására nem volt sok lehetőségem, haladni kellett, percre ki volt számolva a program, mert Kecskeméten gyárlátogatással vártak minket.

Mercedes Kecskemét
Az évtized közepére készülnek el a gyárbővítéssel
Fotó: Mercedes-Benz

Már zajlik a Mercedes-Benz Manufacturing gyárának K1 Extension néven futó bővítése, ami 

azt eredményezi majd az évtized közepére, hogy lényegében megduplázzák a termelőkapacitást.

Ehhez a meglévő mintegy 4500 alkalmazott mellé még több ezer embert kell felvenni, amihez a hagyományosan a Magyarország legjobb munkaadója verseny élbolyában végző gyárnak is időben kell elkezdenie a toborzást.

Mercedes Kecskemét
2023 őszén, a Müncheni Autószalonon leplezték le a CLA harmadik generációját - egyelőre koncepcióautóként
Fotó: Mercedes-Benz AG / Mercedes-Benz

Az addigra szintén megújuló Belépő Luxus modellek (tehát a mai kompak tautók utódai) mellé érkeznek majd az egy számmal nagyobb MB.EA-M (Mercedes-Benz Electric Architecture Midsize) műszaki alapot használó villanyautók. Jens Bühler – aki január óta a kecskeméti gyár ügyvezetője – már látta ezeket és az új kompakt modellgeneráció tagjait is, és nagyon várja már, hogy hivatalosan hírt adhasson róluk. Addig csak az emlékezet marad nekünk, hiszen 2023 szeptemberében a Concept CLA-Class tanulmánnyal már megmutatták, mire számíthatunk a jövőben Kecskemétről.