Új munkaruhába bújtak a Stellantis kishaszonjárművei

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Fotó: Stellantis
Vágólapra másolva!
Eddig is zavarba ejtően sokféle márkájú és kategóriájú áruszállítót kínált a francia központú óriáskonszern, a jövőben pedig még nagyobb hangsúlyt helyez a haszonjármű üzletágra. Nézzük, milyen új dizájnt és szolgáltatásokat kapnak a vásárlók, illetve tényleg időszerű-e gázolajról villanyra váltani!
Vágólapra másolva!

A tavalyi értékesítések alapján a Stellantis-csoport a világ negyedik legnagyobb autógyártója a Toyota, a VW és a Hyundai-Kia után, azonban a márkák számában toronymagasan elsők. Összesen 16 brandet tömörít a (Szentgotthárdon is motorokat készítő) gigacég, amely lényegében a Fiat Chrysler Automobiles és a PSA-csoport fúziójával jött létre, vezetője pedig Carlos Tavares, akinek komoly víziói vannak azt illetően, hogy hova akarja eljuttatni a vállalatot 2030-ra. Egyik fontos stratégiai célkitűzése, hogy még jövedelmezőbbé tegye a hat márkából álló haszonjármű üzletágat.

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Három méretkategóriát fel le a 3,5 tonna alatti haszonjárművek megújult kínálata
Fotó: Stellantis

A Citroen, a Fiat, az Opel, a Peugeot, a RAM és a Vauxhall haszonjárműveiből tavaly 1,6 millió példányt adtak el világszerte, ami árbevételi oldalon nagyon jelentős, hiszen ez tette ki a Stellantis bevételeinek egyharmadát. A Dare Forward néven meghirdetett program keretében az a terv, hogy 2030-ra azonos éves értékesítési volumen mellett a haszonjármű üzletág bevétele duplájára nőjön a 2021-es bázishoz viszonyítva. Ennek egyik első lépése, hogy Európában összehangolt, teljes letámadást indítanak három méretosztályban, négy márkával (Citroen, Fiat, Opel, Peugeot) és megújult formavilággal.

 

Kompakt méretek, személyautós vezethetőség: Citroen Berlingo, Fiat Dobló, Opel Combo, Peugeot Partner

 

Négy, műszakilag azonos autóról van szó, ezért nagy kihívás mindegyik márkának, hogy önálló, jól megjegyezhető arcot adjon saját típusának. A korábbiakhoz képest szabadabb kezet kaptak a tervezők, a lámpák mellett a hűtőmaszkok terén is akad különbség - nem is kicsi. A leginkább lényeges változás azonban az, hogy mindegyik márka modellje tud olyat, amit a másik nem. Így például a Citroen Advanced Comfort ülésekkel büszkélkedhet, a Peugeot-ban ott van a jellegzetes i-Cockpit. És az Opel?

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Karakteresebb orrot kapott a Fiat Dobló is, jelentősen fejlődtek a vezetéssegítő rendszerek
Fotó: Stellantis

Nos, a német márka a hagyományaihoz hűen fejlett fényszórót kínál, ami a Combo esetében konkrétan azt jelenti, hogy a szembejövőt “körbevilágító”, mátrix-LED fényszóró is kérhető az extra listáról. A kvartett kétféle hosszúsággal kerül piacra, 

a 3,44 méter hosszú tárgyak szállítására is alkalmas nyújtott változat teherbírása eléri az 1,0 tonnát.

Miközben a frissített hajtáslánccal ellátott elektromos verziók kétségkívül egyre versenyképesebbek (136 lóerős teljesítmény, 340 kilométeres hatótáv), a dízelek nyugdíjazásáról szó sem lehet!

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Látványos a digitális műszeregység, a háromüléses kivitelben középen támladöntéssel asztalkát lehet kialakítani 
Fotó: Stellantis

Érthető is, hiszen jól bevált technika dolgozik a modellekben, a kipróbált Berlingóban remekül muzsikált az 1,5-ös, 130 lovas BlueHDi az opcionális, nyolcgangos automatikus váltóval. A korrekt dinamika mellett a hangszigetelés is abszolút személyautós, a sebességváltó pedig finoman, jó ritmusban kapcsolgat. A 300 kg-os próbaterhelést könnyedén vitte a dízel, a tesztkörön a fogyasztás alig haladta meg a 6,0 liter/100 kilométert. 

A Stellantis előrejelzései szerint 2030-ban a haszonjármű eladásaik 40%-át teszik majd ki az elektromos verziók. 

 

Négy modell, négy lehetőség: Citroen Jumpy, Fiat Scudo, Opel Vivaro, Peugeot Expert

 

A bőség zavara jellemző a Stellantis közepes méretű haszonjármű modelljeire, ugyanis a 4,98 és 5,33 méter hosszúságon belül összesen hat alváltozat rendelhető, ezek között ötüléses haszonjármű és 6,6 m3-es rakterű furgon verzió is szerepel. Az akár 1,4 tonnás terhelhetőségű modellek beltere teljesen átalakult, modern, minimalista a vezetői környezet, ám itt csak “féldigitális” a belső, ugyanis a klímavezérlésnek fizikai gombjai vannak.

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Természetesen az új Peugeot embléma került az Expert orrára, miként a Jumpy is a friss Citroen logót kapta 
Fotó: Stellantis

Újdonság a digitális belső visszapillantó tükör (kamera képét jeleníti meg), illetve összesen már 16 vezetéstámogató rendszer segíti a sofőr munkáját. 

Ezek között olyat is találunk, amely két óra folyamatos vezetés után kávészünetre hívja fel a vezető figyelmét.

Hajtáslánc-variációk terén is erős a felhozatal: kisebb súlyok szállításához való az 1,5-ös, 120 lóerős dízel, illetve elérhető a 2,0 literes BlueHDi is 145 vagy 180 lóerővel - utóbbihoz alapáron adják a nyolcfokozatú automatikus váltót.

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Egy lemezelt furgonnál aranyat ér a digitális belső tükör
Fotó: Stellantis

Természetesen a közepes méretű modellcsalád is elérhető elektromos kivitelben, a Stellantis portfóliójában 50 és 75 kWh-s akkupakk szerepel, a nagyobb kapacitású verzió hatótávolsága eléri a 350 kilométert. A hajtómotor mindegyik modellben 136 lóerős, a fedélzeti töltő alapáron 7,4 kW-os, de felárért 11 kW-os is rendelhető. Az akkumulátor kapcsán fontos megjegyezni, hogy 100 kW-os töltést fogadhat, illetve 8 év vagy 160 000 kilométeres garanciát vállalnak arra, hogy a kapacitása nem csökken 70% alá. 

Akinek a képek alapján eszébe jut a Toyota Proace család, nem jár rossz nyomon: a japán óriáscég megrendelésére azokat is Stellantis gyártja. 

 

A nagyokat is elérte az elektrifikáció: Citroen Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano, Peugeot Boxer

 

Kategóriájukban hatalmas a tülekedés, hiszen amellett, hogy a VW, a Mercedes és a Renault is roppant erős a szegmensben, egymás elől kell elhappolniuk a vevőket. Így aztán az alváltozatok száma is bőséges, összesen hétféle felépítmény közül lehet választani, a leginkább népszerű zárt furgonokból pedig 8-17 m3 közötti verziók rendelhetők. Miközben a jól bevált, 2,2 literes dízelek (120, 140, 180 lóerő) adják a kínálat törzsét, egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az elektromos verziókra.

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Természetesen kisbuszként is elérhető a Movano, de zárt furgonként adják el a legtöbbet
Fotó: Stellantis

Ha megnézzük a nyers adatokat, a 110 kWh-s akku jóvoltából elérhető 420 kilométeres városi hatótávolság már sok vállalkozás számára vonzó lehet (főleg belvárosi, korlátozott behajtási övezetekben). 

Külön érdekesség, hogy az elektromos modellek a szegmens teljesítménybajnokai,

a villanymotor ugyanis 270 lóerőt produkál, illetve, hogy a párhuzamos kapcsolású akkuegységeknek köszönhetően az egyik modul meghibásodása után is üzemképes marad az autó.

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Négy mázsányi terheléssel vezettük, ami a dinamikát alig csorbította, miközben a rugózási komfort javult
Fotó: Stellantis

Az elektromos kivitelek már alapból is jól felszereltek, többek között automatikus klímaberendezés, kulcs nélküli nyitás és indítás valamint elektromos rögzítőfék jellemzi a bázisváltozatokat. A hatékonyságot növelő funkciók tárháza széles, például lehetőség van arra, hogy a légkondicionáló a töltés időszaka alatt előklimatizálja a fülkét, illetve a napi töltést olyan napszakokra ütemezhetjük, amikor alacsonyabban az energiaköltségek. 

Már az első, 1982-ben debütált Fiat Ducato is a Peugeot-val és a Citroennel (vagyis a PSA-csoporttal) való együttműködés eredményeként született.

Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)
Stellantis haszonjárművek bemutató (2024)